Din experiențele pe care le-am avut în cadrul proiectelor derulate în colaborare cu diverse școli , din interacțiunile și activitățile cu elevii și cu părinții , am observat că școala și pregătirea școlară este văzută ca și o sarcină dificilă , frustrantă și de multe ori inutilă.
Interacțiunile dintre elevi , profesori-elevi , părinți-profesori , părinți-elevi sunt văzute și ele ca fiind provocări , astfel că în loc să devină resurse care să sprijine procesul de învățare, ele sunt de multe ori surse suplimentare de stres care îngreunează procesul.
În acest context dorim să venim în sprijinul comunității prin publicarea de scurte articole în care să împărtășim experiențele și cunoștințele noastre legate de tema educației formale, nonformale și informale și prin care să promovăm autocunoașterea și dezvoltarea personală. Rămâneți conectați!
#Educatie #InvatareEficientaScoli #Parinti #Elevi #StresScolar #DezvoltarePersonala #Autocunoastere #EducatieNonformala #EducatieInformala
Învățarea eficientă
În cadrul acestui articol, ne-am propus să vorbim puțin despre învățarea eficientă. Indiferent că vorbim despre învățarea formală , non-formală sau informală , este important pentru noi să avem sentimentul că suntem eficienți în a învăța un anumit conținut.
Când simțim că suntem eficienți în a învăța un conținut?
Acest lucru depinde foarte mult de scopul pentru care învățăm, dar în principal putem spune că învățarea este eficientă dacă putem să ne reamintim informații atunci când avem nevoie de ele (de exemplu, atunci când suntem întrebați care sunt statele membre ale Uniunii Europene , sau care este numele și înălțimea vârfurilor muntoase din România , sau care este formula chimică a apei , și reușim să ne reamintim corect aceste informații).
Pe de altă parte e important nu doar să avem informații și cunoștințe ci trebuie să știm și cum să ne folosim de ele pentru a dobândi noi cunoștințe sau pentru a rezolva probleme cu care ne confruntăm în viața de zi cu zi .
De exemplu dacă dorim să calculăm care este rata lunară la un credit pe care dorim să îl luăm de la bancă , trebuie să știm informații cu privire la suma pe care vrem să o împrumutăm, nivelul dobânzii, durata creditului, dar și cunoștințe calcule și formule matematice pe care să le folosim pentru calcularea dobânzii .
Pe de altă parte fiecare persoană este unică, are caracteristicile și particularități proprii, care se manifestă și în procesul de învățare . Stilurile de învățate au fost îndelung studiate în literatura de specialitate și s-au dezvoltat mai multe modele de învățare. În acest material vă vom prezenta modelul VARK .
#StiluriDeInvatare #VARK#InvatareActiva #EducatieCreativa #MetodeDeInvatare #StrategiiEducaționale #CresterePersonală #EducațieModernă #InvatarePractica #Cunoaștere
Modelul VARK
Modelul se referă la preferința unui anumit mod de prezentare a informației ast
fel încât ea să fie procesată cât mai ușor. Din acest punct de vedere există 4 stiluri:
Stilul visual (V) – se referă la persoane care preferă prezentarea vizuală a informației. Persoanele care au acest stil, învață mai ușor dacă îi sunt prezentate grafice, tabele, schițe/scheme. Acest stil nu presupune neaparat utilizarea de imagini sau conținut video ci mai degrabă crearea unor imagini mentale asupra informației.
Stilul auditiv (A) – se referă la persoane care preferă să audă o informație. Persoanele cu acest stil vor învăța mai eficient dacă repetă sau citesc informația cu voce tare, dacă ascultă o prezentare, dacă asociază informația cu un ritm sau îi crează o ”melodie”.
Stilul scris/citit (R – reading/writing) – Se referă la persoane care preferă sistemul cel mai tradițional de învățare bazat pe citire și scriere. Când învață, îi ajută să își noteze lucrurile, să le re-scrie, să își ia notițe. Cea mai eficientă formulă de învățare în cazul acestor persoane este de a învăța după propriile notițe.
Stilul kinestezic (K) – se referă la a face activități concrete, a atinge, a repeta o acțiune de mai multe ori. Astfel stilul kinestezic va învăța cel mai eficient atunci când face el însuși lucrurile. Pentru acest gen de persoane li se pliază cel mai bine activitățile sportive și tehnice, dar și activitățile din domeniul artelor plastice, a învățării unui instrument muzical, dar poate fi aplicat și în alte domenii.
#EducatieDinamica #InvatareInteractiva #StiluriDeInvatareVARK #EducatieVizuala #EducatieAuditiva #EducatiePrinScriere #EducatieKinestezica
Analizând caracteristicile celor 4 stiluri de învățare ne putem da ușor seama că alegerea strategiei de învățare eficiente depinde de stilul de învățare al persoanei . Atunci când privim învățarea din perspectiva celui care predă , sau îi învață pe alții, e important să ne ne amintim că procesul va fi cu atât mai eficient cu cât oferă oportunități variate de procesare: ascultăm o prezentare , dar în același timp avem în față și o schemă , citim un material legat de tema respectivă și realizăm o activitate în care aplicăm informația prezentată .
Identificarea stilului de învățare se poate face prin chestionare de evaluare dar o putem deduce și intuitiv, încercând mai multe strategii și observând care este strategia cu ajutorul căreia înțelegem cel mai ușor, reținem cel mai repede, sau învățăm cel mai bine.
În cazul în care doriți să aflați mai multe lucruri despre stilul de învățare pe care îl aveți, puteți să ne contactați la sediul Centrului CREFOP Oradea sau să ne scrieți la adresa de e-mail: oradea@crefop.ro sau apela la (Whatsapp)0741 666 516.